Börja löpträna – motivation

Det finns ofta en orsak till att du vill börja löpa: för att komma i form eller för att det verkar vara en skön aktivitet. En stor inspirationskälla för nya löpare är maratonlopp i stora städer.

Komma i form

För att bibehålla motivationen att löpträna bör du för det första inte träna för mycket, utan planera in både lagom många och lagom långa pass under en vecka – att komma i löpform kräver både tid och planering. Det är bättre att löpa fem kilometer två gånger i veckan året om, än tio kilometer tre gånger i veckan under en månads tid. Det är också viktigt att inte stirra sig blind på vågen, om ditt mål är att gå ner i vikt. Titta lika mycket på kroppen, hur kläderna sitter, och om du orkar mer. Muskler väger mer än fett, men ger också i slutändan mer förbränning.

Utvecklas som löpare

Det är lätt att hitta en löprunda som passar och sedan stanna vid den – år ut och år in. Ett sätt att utvecklas som löpare är genom att anmäla sig till lopp. Då får du en motivation att både springa längre och snabbare. Ett annat tips är att läsa löptidningar som Runners World, eller följa intressanta löpbloggar – bra sätt att skapa motivation att både fortsätta träna, men också att våga utvecklas och söka nya utmaningar.

Om du upplever att din löpning står stilla kan du också börja löpträna med andra en gång i veckan. Det underlättar både för att ta sig ut i spåret regniga höstdagar, men också för att hitta nya löpställen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *